Olet mitä syöt?

Mulla ruokahalu on ollut kohdillaan koko raskauden ajan, pahoinvoinnista huolimatta. Voisin jopa väittää kärsineeni nälkää, vaikka olen syönyt kuin hullu. Joskus nuorempana ruokailutottumukseni olivat mitä olivat, mutta jo useamman vuoden ajan olen ollut terveellisen ruokavalion kannattaja.

Pyrin noudattamaan ruokaympyrää (tai pyramidihan se taitaa nykyisin olla) ja syön lähes aina viidesti päivässä. Aamiainen on tärkeä minulle. Aamu ei ala ilman puuroa! Jos siihen saa vielä tuoreita marjoja, niin aina parempi. Myös voisilmä on ehdoton! Ja viikonloppuisin on kiva herkutella englantilaisella aamiaisella! Lounas ja päivällinen ovat useimmiten lämpimiä ruokia tai salaattia, niin että jompikumpi on toista kevyempi. Välipalana on hedelmää, leipää, muroja, jugurttia tai milloin mitäkin. Samoin iltapalalla. Ja nyt raskaana tulee vielä päälle naposteltua sitä, tätä ja tuota kaiken yllä mainitun päälle. 

Jännä homma, ettei se kuitenkaan näy vielä vaaálla. Painon nousemattomuus on ollut ongelmani aina, söin sitten vähän tai paljon. Mitä enemmän syön, sitä enemmän käyn vessassa, joten plus miinus nolla. Odotin aineenvaihdunan hidastumista iän lisääntyessä, mutta ainakaan toistaiseksi näin ei ole tapahtunut. Muistan kuinka eskarissa minulta kysyttiin huolestuneena, sainko kotona ollenkaan ruokaa, kun hain lasagnea kuudetta kertaa lisää ja silti olin kirpun kokoinen. 

Painon noudemattomuudesta huolimatta raskausmasu näkyy jo. Joskus viikon 8 paikkeilla mun työkaverit sanoi, että raskaus näkyy minusta. Viikolla 10 en saanut enää omia housujani vyötäröltä kiinni, vaikka miten yritin. Viikolla 11 siirryin käyttämään jo äitiyshousuja. Neuvolassa mulle sanottiin, että saat ihan rauhassa olla, syödä ja lihota, vaikka vähän enemmänkin ja sitä kyllä kovasti yritänkin.

Olen lukenut huolellisesti listan vältettävistä ja suositeltavista raaka-aineista raskausaikana. Noudatan sitä noin suurin piirtein, mutta en orjallisesti. Olen syönyt mm. raejuustoa sekä fetajuustoa, valiota pääsääntöisesti, jolla listeriaa ei ole tavattu noin kymmeneen vuoteen. Jos jossain on ollut fetasalaattia tarjolla, niin en ole tivannut mikä feta on kyseessä, vaan pistänyt napaan hyvällä ruokahalulla. Olen myös syönyt medium lihaa. Meetwurstiakin söin aluksi, ennen kuin tajusin sen kuuluvan kieltolistalle. Olen mennyt lähinnä mieliteot edellä ja pyrkinyt olla ottamatta liikaa stressiä raaka-aineista. Saavathan ihmiset lapsia huonommissakin olosuhteissa.  

Kun ruokavalio on suht koht monipuolinen ja pääasiassa terveellinen, niin eiköhän sillä pärjää aika pitkälle. Voihan bakteereja ja tauteja saada muualtakin kuin oman jääkaapin ruokalajeista. Esimerkiksi kylästä tai ravintolasta, mutta en ainakaan itse jaksa kantaa asiasta etukäteen huolta. Jos tässä alkaa kaikkea pelkäämään, niin kohta saa höpertyä omaan kotiinsa yksinään. Isimiehenkään pinna tuskin kestäisi sellaista pirttihirmua.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Häähumua korona-arjen keskellä?

Pakko myöntää, että pariin viime kuukauteen häärintamalla ei ole tapahtunut juuri mitään. Onneksi kaiken ei tarvitse olla lukkoon lyötyä ...