Minkälainen äiti minusta tulee?

Olin kirpputorikierroksella ja satuin kuulemaan erään äidin ja pojan tiukkasanaisen keskustelun, mikä omaan korvaani särähti melko pahana. En tuomitse ketään, tiedän ettei lasten kasvatus ole helppoa ja aurinkoista joka päivä. Tämä kuitenkin sai itseni pohtimaan, minkälainen äiti toivon minusta tulevan.

Minun omat vanhempani erosivat kun olen ollut kolmen vanha. Olen tavallaan saanut kaksi täysin erilaista kasvatusta. Isälleni olen ainoa, eikä hän ottanut koskaan itselleen uutta naisystävää, joten olen saanut häneltä erityiskohtelua. Etten sanoisi, että jopa hieman lellitty ja lähes kaikki oikut periksi annettu kasvatus. Isälläni olin kuitenkin vain joka toinen viikonloppu (yläasteella en enää sitäkään), joten tuskin sitä liikaa lellitelyä sai osakseen.

Äitini puolelta kasvatus taas on ollut kovasti toisenlainen, jopa traumaattinen, niin minulle kuin hänellekin. Olen äitini kolmas, mutta molemmat veljeni ovat minua huomattavasti vanhempia, eikä meille koskaan ole syntynyt mitään kummoistakaan sisarussuhdetta. Äitini tapasi nopeasti uuden miehen, joka kuitenkin osoittautui yhdeksi hänen elämänsä suurimmista virheistä. Mies kärsi vakavista mielenterveydenongelmista ja lopulta epävakaa arki sai äitini juomaan, jotta hän kestäisi elämäänsä päivästä toiseen tämän miehen kanssa. Miten paljon yhteinen talovelka ja äidin silloinen työ kotona saavatkaan ihmisen kestämään. Muistot äidistäni on lähinnä humalaisena saunassa piilossa polttamassa ketjussa tupakkaa. 

Omaa lapsuuttani täten leimasi epävarmuus, turvattomuus, hylkäämisen tunne, epävakaat kasvuolosuhteet sekä ajoittainen väkivaltaisuus. Tässä kasvatuksessa ei tukkapöllyä ja remmiä säästelty, jos kiukutteli. Ensimmäinen muistoni uudesta isäpuolestani on humalaisena sepalus auki. Kun kysyin häneltä miksi hänen vetoketjunsa on auki, hän löi minua kämmenellä kasvoihin. Opinpahan olemaan kyselemättä. Yksi kurituskeinosta oli sulkea minut pimeään vinttikomeroon. Siellä oli sellainen noita vappunaamari, mitä pelkäsin kuollakseni. Onneksi kaikki päivät eivät kuitenkaan olleet tällaisia.

Heidän tiensä erosivat ikävien sattumien kautta viimein kun täytin 15 vuotta ja se on parasta mitä minulle ja äidilleni on ikinä tapahtunut. Harmi, että se tapahtui niin myöhään. Monesti äitini on sanonut, ellei minua olisi ollut, hän olisi mennyt junan alle jo ajat sitten. Ei se varmaan minullakaan kaukana ollut, sillä teininä oireilin melko pahasti lapsuudentraumojani. Muistan mm. yläasteen rehtorini minulle kerran sanoneen, että minusta ei tule koskaan yhtään mitään. Onneksi hän oli väärässä! Mutta kun mietin teini-ikäistä itseäni, en yhtään ihmettele hänen sanojaan, kaikki vaaran merkit oli nähtävissä. Tulevaisuuteni olisi voinut olla kovin kurja, ellen olisi järkiintynyt ajoissa.

Nyttemmin äidilläni on uusi mies, joka on hyvä hänelle ja hän on onnellinen. Kaikesta kokemastamme huolimatta, meistä on lopulta kasvanut kaksi tasapainoista, elämänmyönteistä, hyvin pärjäävää naista. Jo oman koulutukseni puolesta olen joutunut paljon reflektoimaan itseäni ja menneisyyttäni ja olen sen kanssa sinut, enkä kanna äidilleni kaunaa. Tietenkään me emme ole niin läheisiä, kun voisimme olla. Kyllä vuosia jatkunut katkos kiintymyssuhteessa on jättänyt jälkensä nykyiseen suhteeseemme.


Ehkä juuri omat lapsuuden kokemukseni aiheuttivat sen, etten ole ikinä kärsinyt varsinaisesta vauvakuumeesta ja lapsien saaminen on enemmänkin saanut minut vain kauhistumaan. En ikimaailmassa toivoisi omalle lapselleni sellaisia lapsuudenkokemuksia, joita itselläni on. Tiedän miten tärkeää lapsen ja huoltajan välinen kiintymyssuhde on ja siksi toivon, että pystyn itse tarjoamaan omalle lapselleni hyvän, rakastavan ja turvallisen kodin. Kuitenkin haluan, että lapsellani on selkeät kasvun rajat, joista ei kuitenkaan pidetä IKINÄ kiinni väkivallalla. Haluaisin että hän oppisi kunnioittamaan vanhempiaan sekä kanssa ihmisiään. Että hänestä kasvaisi ulospäin suuntautunut, ystävällinen sekä erilaisuuden hyväksyvä. Haluan, että hän oppii jo varhain ymmärtämään tunteita ja käsittelemään niitä, niin hyviä kuin pahojakin. Toivon, etten pelkää tuottaa lapselleni myös pettymyksiä, sillä myös ne kasvattavat ihmistä ja kuuluvat elämään. Toistaiseksi minulla on oikein positiiviset odotukset tulevasta, uskon meidän olevan ihan hyviä vanhempia ja toivon meidän onnistuvan kasvatustyössämme hyvin. Isimies on maailman lepsuin mies, joten minusta taitaa tulla se inhottava äiti, joka kieltää kaiken kivan ja isimiehestä se tyyppi keneltä kysytään lupa kaikkeen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Häähumua korona-arjen keskellä?

Pakko myöntää, että pariin viime kuukauteen häärintamalla ei ole tapahtunut juuri mitään. Onneksi kaiken ei tarvitse olla lukkoon lyötyä ...